Gæsteindlæg af Julie Bruun – også kendt fra bloggen, Julie Bruun.

Hører du til en af dem som egentlig gerne vil i gang med at træne, men ikke lige har fået taget dig sammen til at komme af sted endnu? Skyldes det mangel på tid, motivation eller er det fordi du ikke ved hvordan du skal begå dig i et fitness center. Så læs med videre her..

Jeg tror rigtig mange sidder i den situation, at de egentlig gerne vil i gang med at træne, men bare ikke ved hvad de skal gøre ved sig selv, når de kommer ned i et fitness center proppet med mennesker og alverdens maskiner. Man vil ikke stå der og glo på den og føle, at andre griner lidt af én. Så er det nemmere bare at lægge sig på en måtte og tage lidt mavebøjninger. Kan du genkende dette? Jeg har selv været der, da jeg startede. Derfor tænkte jeg at skrive lidt om styrketræning, sådan helt fra scratch.

Først og fremmest, hvorfor overhovedet styrketræne?

Tjae, hvorfor ikke, er næsten nemmere at svare på. Der er rigtig mange årsager til at styrketræning er super godt.

  • Du bliver stærkere og mere udholdenhed. På den måde føles ens hverdag meget lettere. Opgaver som at handle ind, gå op af trapper, cykle til arbejde osv. bliver bare pludselig meget nemmere. Og det er altså lækkert!
  • Du bliver slankere og mere strammet op, det er da heller ikke helt skidt er det det? En øget muskelmasse vil give anledning til en større forbrænding. Du vil tabe fedtvæv ved at starte med at styrketræne.
  • Du kan (og må) pludselig spise mere. Altså hvis man er vild med mad lige som jeg, er det da ret lækkert, at man nu kan og må spise mere.
  • Du får en bedre kropsholdning. Både pga. en større styrke i ryg og core, hvilket automatisk skaber en rankere holdning. Men nok også pga. en øge selvtillid.  
  • Sundhedsmæssigt: vigtigst af alt, din risiko for livsstilssygdomme falder med stærkere og sundere hjerte, lunger osv.
  • Det kan fjerne evt. ondt i ryggen, oppustethed, ondt i mave og lignende irritationstilstande
  • Du får mere energi og bedre humør

Godt så! Så er det vist besluttet, styrketræning er godt, og nu skal vi have dig i gang!

Start med at finde ud af hvad der holder dig tilbage

Er det tiden, så sæt dig ned og overvej, hvor du kan samle tid sammen henne. Du behøver absolut ikke træne hver eneste dag og heller ikke i en time hver gang. 2-3 gange om ugen er også rigtig effektivt, og nogle gange kan en halv time være fint. Desuden kan man træne en masse hjemme!
Det handler også tit om prioritering, drop sofaen om eftermiddagen eller snup den kaffe med veninden på en rask gåtur fremfor på en cafe. Skriv evt. de datoer ned i kalenderen, hvor du planlægger at træne. Så kan du undgå at lave en aftale der + det forpligter. Evt. find dig en træningsmakker, så er der større chance for at komme afsted, når man har en aftale.
Det sværeste er klart at starte med at træne! Når man først er inde i rytmen (har trænet i blot få uger), så er det slet ikke så svært at komme afsted.

Er det fordi du simpelthen ikke føler dig sikker nok i det, så kan du læse en masse gode råd om træning på min blog her.

Hej med jer. 
Mit navn er Julie, og jeg blogger på Juliebruun.com.

En blog med en masse sundere opskrifter, en ugentlig nem og sund madplan med tilhørende indkøbsliste og med nemme træningsprogrammer, som kan laves hjemme i stuen.
Jeg er uddannet fysioterapeut og kostvejleder, og så arbejder jeg som selvstændig med personlig træning, kostvejledning, fysioterapi, træning med gravide og med barslende mødre (og deres babyer) samt underviser på almindelige styrkehold.
Jeg er desuden i gang med en akupunkturuddannelse og har netop lige udgivet en kogebog, som hedder “Hverdagsfavoritter”. 
Til dagligt bor jeg i Aarhus med min kæreste og vores lækre søn på 1,5 år. 

Psst.. hvis I vil lure med på min Instagram, kan I finde mig under @juliebruunsblog.