Reebok ambassadør Louise Rützou

Om lidt rammer sommeren (forhåbentlig), og det er igen tid til at trække i badetøjet. Nogle synes dette er lettere end andre, og mange efterlever efterhånden sætningen ”tag en bikini på og du har en bikini krop”.

Hvis du alligevel gerne vil nå at gøre lidt for din sommerkrop, inden bikinien eller badedragten skal på, har vi sammen med reebok ambassadør Louise Rützou skræddersyet tre effektive træningsøvelser.

SQUAT

Vi kender alle sammen den klassiske squat (back squat), og de fleste af os har et elsk/had forhold til denne øvelse. Squat træner to af kroppens største muskler; ben og baller, og er en øvelse, hvor der aktiveres mange muskler. Squat giver dig en bedre overall styrke, fordi den træner flere muskelgrupper på én gang.

Louise viser i videoen her, hvordan du laver den perfekte squat lige meget, om du er nybegynder, øvet eller ekspert.

Teknikken er vigtigt når du laver squat, og du skal altid huske nedenstående fem punkter:

  1. Fodstilling: samme bredde som dine skuldre
  2. Vægt på hele foden og hælen i gulvet
  3. Brystet op
  4. Tag luft ind og spænd i maven
  5. Skub knæene ud igennem hele øvelsen

Der findes mange former for squats og i videoen finder du tre forskellige – back squat, front squat og overhead squat.

Back squat er den, de fleste af os kender og benytter os af. Her har man enten vægten på ryggen eller som her i videoen, armene fremme (begynder squat). Front squat er, hvor du har vægten foran kroppen og kræver derfor lidt mere balance og teknik end den klassiske back squat.

Sidst men ikke mindst er der overhead squat. Udover at få dine baller til at brænde, udfordrer den også balancen og kræver endnu mere opspænd i maven end de to andre. Overhead er til dig, der er rutineret og har helt styr på teknikken.

Louise har en Bralette top på, en burnout træningstop
og trainings tights

DØDLØFT

Dødløft er en undervurderet øvelse, som bør være i alles træningsprogram. Sammen med squat er det er én af de øvelser, hvor du aktiverer flest muskler på én gang. Du træner primært hele ryggen, lårmusklerne, baller, mave og lænd. Derudover aktiverer du også bryst, underarm, læg og skuldre under denne øvelse.

Når du laver dødløft, skal du huske disse punkter:

  1. Ret ryg
  2. Luft ind og spænd i maven (opspænd)
  3. Brug ben til at skubbe vægt fra gulvet
  4. Stræk ben og hofte helt i toppen

Ligesom med squat findes der et udtal af forskellige dødløft øvelser. Louise guider dig her igennem tre forskellige dødløftsøvelser: Den klassiske dødløft, stivbenet dødløft og ét bens stivbenet dødløft (husk vægten over på det ene ben).

Louise har en Hero sports-BH på, en tanktop og lux trainings tights

Udover inspiration til din bentræning har vi også bedt Louise om at komme med hendes tre yndlings skulderøvelser.

SKULDER

Når du træner skuldrer, er der også en del teknik, der skal være styr på. Desværre er det ikke sådan, at der er nogle ”basis” teknikker ved skulder øvelser, her er hver enkelt øvelse individuel og teknikken ligeså.

Heldigvis guider Louise dig også igennem dem.

Louise har en triback sports-bh på, en sort top og lux trainings tights

Side raises:

  1. Armene låst og næsten helt strakt. Ikke over vandret.
  2. I toppen skal skulder, albue & håndled være på linje med hinanden.

Stående skulderpres:

  1. Stå så oprejst som muligt uden svaj i ryggen.
  2. Pres vægten over hovedet i en J-bevægelse.
  3. Spænd i ben og mave under hele øvelsen.

Rear delt fly:

  1. Stå så foroverbøjet som muligt med ret ryg.
  2. Armene helt strakt.

Vi ønsker dig en fantastisk træning og takker Reebok og Louise mange gange for de gode råd og træningstips!