mitløb

#MITLØB: Mød Jonathan – han er fysioterapeut og passioneret løber med en stor interesse for løbetøj og -gear. Han har gennem sin løbekarriere gennemført utallige halve og hele maratons rundt omkring i verden. Det seneste i San Sebastián i Spanien. Læs med og få hans bedste tips til, hvordan du træner op til et maratonløb og undgår løbeskader.

Jonathans løberejse – fra boldspiller til løber

Det har ikke altid ligget i kortene, at Jonathan skulle være løber. Og da slet ikke maratonløber.

Jeg har siden, jeg var helt lille, været meget aktiv. Men da jeg var barn, ville jeg kun lege med en bold, og det har været gældende igennem hele mit liv, lige indtil nu.

Jeg har også altid sagt, at maraton-distancen ikke var noget for mig. I lang tid holdte jeg mig derfor kun til halvmaratons.

Men inden for de senere år er min glæde til løb virkelig blomstret op på ny.

Jeg har prøvet mange forskellige træningsformer, men intet giver mig den tilfredsstillelse og velvære, som jeg opnår gennem mit løb. Det er både et frirum og et sted, hvor jeg kan komme ud i naturen og slå hjernen fra. Samtidig er det den perfekte mulighed for at presse mine egne grænser og tilfredsstille det konkurrence-menneske, jeg er.

mitløb

Hvad er dine bedste tips til en effektiv løbetræning?

Skriv træningsdagbog

Mit bedste råd er at sætte sig et mål, og have en træningsplan.

Jeg selv elsker struktur og planlægger hver uge min træning med tidspunkter og indhold. Så ved jeg præcist, hvad jeg skal træne hver dag, og hvornår det skal udføres. Der er derfor ingen undskyldninger for ikke at få det gjort.

Spar med en personlig træner

Derudover kan det være en rigtig god ide at have en træner indover, som man kan spare med og som kan hjælpe en med at tilrettelægge træningen.

Så har man også en at stå til ansvar overfor i forhold til sin træning.

Få en løbemakker

Et andet godt råd er at finde en, man kan løbe sammen med. Det vil helt sikkert blive hårdt med alle de lange løbeture, og der hjælper det altså, hvis man har nogen at gøre det sammen med.

Hvis ikke, du umiddelbart har nogen at løbe med, så findes der rigtig mange muligheder herhjemme på den front. Både løbefælleskaber, klubber og gratis fællestræninger, som man kan deltage i.

Hvordan træner du selv op til et maraton? Har du nogle konkrete råd?

En træningsperiode op til et maraton er for mig ret enkel. Det kan godt variere, hvor mange træningspas, jeg har om ugen, men jeg har altid nogle essentielle pas, som skal være der.

Jeg har altid et interval-pas midt på ugen, hvor jeg prøver at få noget fart i benene, og så har jeg altid et langt pas i weekenden, som jeg gradvist gør længere og længere.

Derudover øger jeg egentlig bare træningsmængden stille og roligt, uge for uge, og sørger for at have en masse tempoblokke i mit maraton-tempo, så min krop vænner sig til det tempo.

Det gælder i bund og grund om at få vænnet sin krop til at kunne holde til en masse kilometer, samtidig med at man oparbejder en fart og udholdenhed, som gør en i stand til at kunne præstere i ens ønskede tempo.

Hvad skal der til for at blive en god løber?

Ifølge Jonathan er der nogle essentielle ting, som skaber en god løber og påvirker ens løbepræstation i en positiv retning.

mitløb

En god psyke

Det vil altid være lettest at springe over, hvor gærdet er lavest. Det mentale aspekt spiller derfor en kæmpe rolle, når det kommer til ens løbepræstation.

Når kroppen begynder at fortælle dig, at du skal sætte tempoet ned, kan man komme langt med en stærk psyke. Kroppen kan virkelig meget, hvis man har en stærk vilje og mentalt kan presse sig selv og ikke giver op, når det bliver hårdt.

Mere end blot løbetræning

Det er i min optik ikke kun i løbeskoene, at træningen bør foregå for at være en god løber.

Jeg prøver at holde min krop stærk med en del styrketræning og core-træning ved siden af selve løbet. Dette skyldes både, at jeg godt kan lide det, men det er også en nødvendighed for, at jeg kan holde min krop stærk nok til al løbetræningen.

Det helt rigtige træningstøj

Jeg vil vove at påstå, at hvis du har det rigtig godt i dit træningstøj, så giver det de ekstra procenter, og det kan især også give et boost motivationsmæssigt.

mitløb

Alt om genoptræning og hvordan du undgår løbeskader

Som uddannet fysioterapeut har Jonathan en særlig forståelse for kroppen. Noget han dagligt trækker på, når det kommer til sin egen løbetræning.

Jeg prøver at bruge den viden, jeg har, til at optimere min egen træning – særligt ift. restitution og skadesforebyggende tiltag.

Har du et godt råd til, hvordan man undgår løbeskader?

Lyt til din krop

Det må altid være 1. prioriteten at undgå skader!

Så hvis jeg mærker noget irritation eller en skade, der er på vej, så må restitution og forebyggelse altid komme først, frem for at prøve at presse igennem det og løbe videre på noget, der ikke er 100 % i orden.

Dette vil sikre en meget mere konsistent løbetræning og vil i sidste ende resultere i flere løbedage, frem for hele tiden at have lange skadespauser.

Hvis du alligevel erhverver dig en løbeskade, hvad er så vigtigt i forbindelse med genoptræning?

Det vigtigste for mig er egentlig, at jeg holder mig i gang i det omfang, jeg kan, og at jeg samtidig er meget specifik og kvalitetsbevidst i de øvelser, jeg laver.

Som fysioterapeut vil jeg altid foretrække, at folk holder sig i gang, så meget de nu kan frem for at ligge hjemme på sofaen og vente på, at en given skade er væk. Herved optimerer man sin skadesperiode og sikrer en hurtigere vej tilbage.

Samtidig giver det en mental fordel – det, at man stadig kan holde kroppen i gang. Føle, at man aktivt gør en indsats for at blive klar igen, og mærke fremskridtene undervejs, kan hjælpe med at få en godt og sikkert tilbage.

mitløb

Kom godt i gang med at løbe

Gennem mit arbejde som fysioterapeut ser jeg til daglig konsekvenserne af inaktivitet.

Dette er en af hovedårsagerne til, at Jonathan ønsker at inspirere andre til at holde sig i gang.

Træning er godt givet ud på den lange bane, hvis man vil holde sig frisk hele livet. Så hvis min glæde for fysisk aktivitet kan inspirere og smitte andre til at holde sig i gang, så de også kan opleve den glæde og værdi, der opstår ved, at man bruger sin krop, så er jeg mere end tilfreds.

Har du nogle gode råd til nye løbere?

Mit bedste råd til nye løbere, er afgjort at sætte sig et realistisk mål – lad vær med at sigte for højt, men tag dig i stedet god tid.

Alle skal ikke løbe maraton.

Det kan også være en kæmpe succes at komme igennem 5 gode km. Jeg tror, at mange går i stå eller mister interessen, fordi de sigter for højt fra starten og ender med at blive skadet eller går kolde grundet en for stor træningsmængde.

5 hurtige facts om Jonathan:

  • Jeg har flere sko end de fleste kvinder.
  • De fleste tror, at jeg er 10 år yngre end jeg er.
  • Jeg kan faktisk ikke lide at få taget billeder af mig selv.
  • Jeg kan ikke lide dyr – da jeg blev bidt af en ged i Zoologisk have som lille 🙂
  • Jeg kan ikke flyde.