Børn. Der er mange områder, hvor forældre skal guide børn og fortælle dem, hvad der er bedst. Men måske er der også gode tricks at hente, hvis der kigges lidt i den modsatte retning.
Børnenes leg kan faktisk tages (næsten) direkte og overføres til træning. Og så en rigtig effektiv en af slagsen!

Se selv den norske video her over fra Tine Mælk, som har opstillet et forsøg, der skal se, om en olympisk atlet er stærkere end en 8-årig.

Leg = sjov træning

Der er måske visse mennesker, der tænker: Men er det ikke bare leg? Og til de mennesker, kan det siges: Jo. Og det er faktisk også meningen!
Som det ses i videoen overfor, så er det ikke nemt at efterligne børnene, når de leger. Kjetil (den olympiske atlet) bliver i videoen presset helt op til hans maksimale puls, selvom at han ’bare’ leger de samme lege, som Sarah gjorde i frikvarteret. Hendes lege er derfor ligeså effektive, som så meget andet træning.

Træning behøver ikke at være en sur pligt, der bare skal overstås. Det kan blive en lige så sjov del af ens hverdag, som frikvarteret er for ungerne. Og det er denne opfattelse, som gerne skulle blive implementeret i de flestes bevidsthed, når der dyrkes motion på en smågrå mandag eftermiddag. Børnenes naturlige leg bidrager nemlig med en hel masse super gode træningsformer, der kan hjælpe alle med at opnå deres træningsmål.

”Fokus skal være på lysten og glæden ved at være aktiv sammen. Ingen fokus på at vinde eller tabe.” – Magasinet Sundhed

Legepladsen er et godt sted at starte

Når børnene leger rundt på legepladsen, er det nemt at se, hvorfor de også tit går tidligt i seng. De løber, hopper og springer til alle mulige forskellige aktiviteter, der kræver meget energi. Og det kan voksne også bruge til noget!
I stedet for at sætte sig på en parkbænk, så er jo rig mulighed for at deltage i børnenes leg. Her skal der ikke tænkes i repetitioner, eller lignende, men bare lege for at lege, samtidigt med at der opbygges en god workout. Klatrestativet bliver hurtigt svært, når der skal holde trit med børnenes tempo, og hulahopringen er et populært træningsværktøj, der også er at finde i de danske fitnesscentre.
Derfor er det oplagt at kigge på, hvordan børnene naturligt bruger kroppen i hverdagen og så overføre det til ens egen daglige rutine. For hvis der er noget voksne godt kunne bruge mere af, så er det mere leg i hverdagen.

Fem gode tips til sjove lege

  1. Strå-trold! Den klassiske leg er perfekt til at træne lidt fart, samtidig med at den er rigtig sjov at lege. Legen kunne jo kombineres med 15 sprællemænd, når der bliver befriet.
  2. Tagfat. Den klassiske fangeleg holder 100%, hvor alle kan være med. Samtidig er det en sjov leg, der giver god konditionstræning.
  3. Sjipning. Sjipning har længe været en god træningsform, men ved at tilføje lidt ’sjippe rim’, er det også en super fed leg, der kan nydes i alle aldre.
  4. Den er klassisk, men det kan også kombineres på et utal af forskellige måder, så den bliver mere legende. Måske skal en selvhenter hentes i sprint? Eller skal målmanden tage 15 mavebøjninger, hvis der bliver scoret? Mulighederne for variation er endeløse.
  5. Legepladsen byder altid op til sjov leg. Klatrestativer, basketball-net, og andet er alt sammen med til, at hele kroppen bliver trænet (og så er det super sjovt!).