Mange danskere føler sig stresset i hverdagen og på arbejdet, men forskning viser, at du kan forebygge stress ved at lege og dyrke motion.

430.000 danskere oplever dagligt symptomer på stress. 35.000 danskere er sygemeldt med stress.
Stress bliver i daglig tale omtalt som en folkesygdom, men faktisk er stress en belastningsreaktion.

Ifølge Stressforeningen så opstår stress: ”når de krav, forventninger eller belastninger, som omgivelserne stiller til os eller som vi stiller til os selv (fx på arbejdet, i familien eller i uddannelsessystemet) overstiger de ressourcer og muligheder, som vi har til rådighed for at imødegå eller tackle belastningen.”

Stress kan udvikle sig til en kronisk tilstand, der er svær at komme af med, og derfor er det også vigtigt at forebygge stress – og det kan du blandt andet gøre ved at lege og dyrke motion.

Dyrk motion mod stress

I mange år har forskere dokumenteret, at motion er godt til at forebygge stress. Her snakker vi ikke om at dyrke motion 3 timer om dagen – det kan jo nærmest give stress i sig selv!
Nej, det handler om at leve en sund livsstil med bevægelse. Derfor burde det egentlig også hedde fysisk aktivitet i stedet for motion. En simpel gåtur kan nemlig også gøre godt, hvis du ikke kan overskue at løbe en tur. Et rask tempo op ad trapperne frem for at tage elevatoren kan også hjælpe.

Ifølge stress-ekspert, Bjarne Toftegård, er der overordnet set er fem fordele ved fysisk aktivitet i relation til stress:

  1. Det virker afstressende
  2. Det giver energi
  3. Det hjælper på humøret
  4. Det klarer tankerne
  5. Det giver en bedre søvn

Kilde: Forebygstress.dk

God kondition er nøglen

På trods af at al fysisk aktivitet hjælper med at forebygge stress, så er der alligevel store fordele i at skrue op for aktivitetsniveauet (så længe du husker at mærke efter, hvad du kan holde til og overskue).
Forskere på Universitetet i Georgia, USA, har blandt andet fundet ud af, at personer med god kondition er med til at give en større oplevelse af overskud – og dermed har man nemmere ved at håndtere stressede situationer.
Det betyder, at konditionsfremmende motion er noget af det bedste, du kan gøre for at forebygge stress. Forskerne fandt desuden frem til: ”at 30 minutters løb 3 gange om ugen er nok til at nedsætte risikoen for stress-relaterede sygdomme markant, og at 4 gange om ugen var det ideelle for de fleste mennesker.”

Kilde: iForm.dk

Leg mod stress

Lad os først slå en ting fast: Leg er OGSÅ for voksne!

Faktisk er leg ikke bare sjovt, men har også mange helbredsmæssige fordele – leg forebygger blandt andet stress.
Det skyldes, at din hjerne frigiver endorfiner, når du leger. Og endorfiner er kroppens naturlige feel-good kemikalie.
Endorfinerne i kroppen er med til at give dig en overordnet følelse af velbehag og kan endda også være med til at afhjælpe smerter (fx hovedpine).

Når du leger og på den måde øger din krops velbehag, så er du også i stand til at være mere produktiv og kan dermed nemmere overskue de opgaver, du står over for.

En anden fordel ved at lege er, at det ofte er noget, du gør sammen med andre. Den sociale interaktion med familie og venner gennem leg er enormt godt til at forebygge stress og depression.

Kilde: Helpguide.org

Ud over at forebygge stress, så er der masser af grunde til, at du – også som voksen – skal huske at lege, og det kan du læse meget mere om her.

Du kan også læse mere om stress og symptomer på stress hos Psykiatrifonden her.