Få overblikket over hummels historie, samt fortællingen om, hvordan de prøver at ændre vores verden igennem sport.

hummel er vel nærmest et nationalklenodie herhjemme. Det globale brand med hovedkvarter i Aarhus er overalt i landskabet, hvor de blandt andet  har været tøjsponsorer for det danske landshold i mere end 35 år!

Men har du styr på historien bag hummel? Og hvad er det for noget med, at de prøver på at redde verden? Læs videre, hvor vi giver dig den spændende historie bag en af sportsbranchens store ikoner!

hummel er det danske brand med tyske rødder

Ok, vi giver egentligt lidt svaret i overskriften, men nej – hummel er ikke helt dansk. I hvert fald ikke fra begyndelsen af.

hummel blev officielt til hummel i 1923, hvor den første kollektion med håndbold- og fodboldsko blev sendt på gaden under det lidt spøjse navn.

Firmaet der producerede tøjet hed den gang ’Messmer & Co.’ Og var bosat i Hamburg.

Helt unikt for hummel-produkter var det, at de allerede i 1920’erne benyttede sig af gummi ydersåle i deres sko – hvilket ikke var set tidligere på det europæiske marked.

Messmer & Co. havde rigtig god fremgang op igennem 1920’erne og 1930’erne, men led et knæk under 2. verdenskrig, hvilket gjorde, at firmaet umiddelbart efter blev solgt og flyttede til Sydtyskland – nu med det officielle navn ’hummel’.

Fire sjove facts om hummel

  • hummel går faktisk tilbage til 1919, hvor Michael og Albrech Messmer startede firmaet i deres baghave.
  • ”hummel” er et tysk ord, der betyder; ”Humlebi”
  • Selvom Messmer & Co. Legede meget med navnet, så gik de måske lidt for vidt i 1935, hvor firmaet kortvarigt hed ”Hummel Hummel”. Måske én humlebi er nok…
  • hummels første sponsorat var i 1968 med den tyske klub ’Duisburg’, der spillede i 2. bundesliga. Hver spiller fik før hver kamp udleveret en konvolut med 50 D-Mark – et beløb, der cirka svarede til 70 kroner.

Turbulente hummel på danske hænder

Efter nogle turbulente årtier i 1940’erne og 1950’erne blev hummel op igennem 1960’erne og 1970’erne utroligt populært. Firmaet begyndte at fokusere på andet end bare sko, og da de begyndte at brande deres sko (og nu også tøj) med de velkendte v’er. Ja. Så var der kun én vej; op.

Og pludseligt kunne man se hummel-produkter i de fleste varehuse verdenen over.

I 1973 kom så første danske islæt over den stolte virksomhed fra Tyskland, hvor Jørgen Vodsgaard og Max Nielsen fik rettighederne til at markedsføre (og producere) hummel i Danmark – og siden da har firmaet ikke forladt dansk jord. Faktisk blev årene efter nogle rigtige ”kanon-år” for hummel, der kulminerede i 1979, hvor de blev hovedsponsor for det danske herrelandshold.

Et samarbejde der ikke blev brudt før 2004 (og de danske drenges sejr ved EM i 1992 gjorde ikke hummel mindre populært i udlandet, hvor danske spillertrøjer med Laudrup, Schmeichel og de andre blev revet ned fra hylderne).

hummel på sejrstogt i den moderne verden

I 1999 skete der igen noget stort i hummel, hvor den nuværende ejer og direktør, Christian Stadil, opkøbte firmaet. Og så gik det ellers stærkt. Så stærkt at hummel i dag sponsorerer mange store klubber rundt omkring i verden – på tværs af sportsgrene.

Her kan det måske især nævnes den legendariske skotske klub, Rangers FC, som i 2018 indgik et samarbejde med hummel vedrørende deres spillerdragter, der skal vare de næste tre år. Et samarbejde, der muliggør et dansk islæt i toppen af europæisk fodbold.

Selvom hummel er vokset og vokset, så har der internt i organisationen også været plads til at reflektere over de forskellige ansvar en global virksomhed måtte have. Og når det gælder socialt ansvar? Ja, så er hummel også med helt i front.

meget mere end bare sport…

Når man tænker på hummel, så vil de fleste danskere (selvfølgelig) tænke på deres fantastiske sportstøj- og udstyr. Men selvom hummel er en kæmpe spiller inden for sport, så har de også et enormt fokus på den sociale side, hvor de igen og igen kaster sig ud i projekter, der skal fremme sundhed og velvære i den fattigste del af verden.

Og faktisk er de før blevet indstillet til modeverdenens bæredygtighedspris for deres arbejde med at fremme bæredygtighed indenfor tøjproduktion.

Karma og kapital er to sider af samme sag. Og en humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve – den gør det bare”

– Christian Stadil, direktør og ejer af hummel

Dette betyder, at hummel er meget bevidste om, hvordan (og med hvilke materialer) de producerer deres produkter – noget der i sidste ende også kommer os som forbrugere til gode.  Og så er man også enormt engagerede i, hvordan det står til – ikke bare i Aarhus – men også i den tredje verden.

Fights that matter – Change the world through sport

I forbindelse med hummels kæmpe arbejde med bæredygtighed, så har de én overhængende mission: ”Change the world through sport”. Og denne mission gør blandt andet, at de hvert år donerer 1 % af deres omsætning til projekter, de føler kan bidrage med noget helt nyt til verdenen – og på den måde også ændre den.

Derfor har de blandt andet også støttet Amalie Dalsgaard, der som 19 årig drog til Tanzania for at undervise befolkningen dernede i… Boksning! Et eventyr, du kan læse meget mere om i her.

hummel

Så ja. hummel er en sjov størrelse, når man går dybere ned i deres historie. Og så allervigtigst: Laver de lækre produkter til både sport og fritid til alle aldre – tjek dem i din lokale SPORT 24 eller på webshoppen!