Vi vil gerne introducere dig for kvinden bag det verdensomspændende outdoorbrand Columbia: 95-årige Gert Boyle – hun er sejere end de fleste. Udover at være holocaustoverlever er hun forretningskvinde helt ind til benet.

Dette er historien om, hvordan hun med sin ”Tough Mother” persona formår at redde Columbia fra konkurs, og forvandler en synkende skude til et sandt forretningsimperium.

Fra fattig immigrant til ”One Tough Mother”

I en alder af kun 13 år flygter Gert Boyle sammen med sin jødiske familie fra Nazityskland til Portland, USA, i 1937. Her låner familien lige akkurat nok penge, til at opkøbe en lille, nedslidt fabrik, som de giver navnet Columbia.

Godt 30 år efter overtager Gert familievirksomheden. Det sker, da hendes husbond – den daværende direktør – pludselig dør af et hjerteanfald.

På et splitsekund bliver Gert forvandlet fra hjemmegående husmor til enke og ansvarlig direktør for en synkende skude. Forretningen har nemlig kørt med underskud de forgangene år, og de skylder nu tusindvis af dollars væk.

Til trods for bankens mange anbefalinger om at sælge virksomheden, nægter Gert at kaste håndklædet i ringen. Så da en potentiel køber afgiver et bud på sølle 1.400$, er Gerts eneste svar tilbage:

For a lousy $1,400, I’ll run the company into the ground myself.

… og det var, hvad Gert næsten gjorde, indtil en nytænkende kampagne – med gråhårede Gert som model – redder virksomheden i 1984.

”One Tough Mother” hed kampagnen, og budskabet var såre simpelt, nemlig at Columbias produkter er lige så hårdføre som den gamle dame, der sidder bag roret.

“It’s Perfect, Now Make It Better”

Gert er ‘One Tough Mother’, som tydeligvis nægter at lade sig slå ud af modgang. De hårde odds har tværtimod kun givet hende mere blod på tanden og velsignet hende med en ukuelig arbejdsmoral – for om nogen ved hun, at man ikke kommer sovende til noget her i livet.

Dette afspejles i den måde, hun i dag driver sin virksomhed på:

It’s Perfect, Now Make It Better.

… Lyder hendes ikoniske slogan. Og netop den mentalitet er indbegrebet af Columbias DNA den dag i dag.

Noget som i høj grad kommer alle os andre friluftsmennesker til gode, da Gert og hendes team konstant lægger sig i selen for at forny og forbedre Columbias produktsortiment.

“Tested Tough” – Gert Boyles kvalitetsstempel

Til trods for, Columbias produkter i dag er tilgængelige over hele verden, har de fortsat hovedkontor i Portland, USA. Og det er ikke tilfældigt.

Området er kendt for dets barske natur – med alt lige fra majestætiske skove, vulkanske bjerge, kuperede kyststrækninger og åbne vidder – og netop dét, gør området til det ideelle sted at opfinde og ikke mindst teste Columbias outdoorprodukter. Og det er lige, hvad de gør.

For ligesom Gert stiller høje krav til sig selv og sine ansatte, stiller hun også høje krav til Columbias produktsortiment.

Hun er derfor heller ikke bleg for at sende sin eneste søn, Tim, igennem en bilvaskehal for at teste, om deres nye vandtætte jakke nu også er så vandtæt, som der loves.

Intet undslipper Gerts kritiske og undersøgende blik.

Men når først, hun har givet et nyt produkt sit berømte ”Tested Tough-kvalitetsstempel”, så kan du som kunde også være 100 % sikker på, at produktet kan stå imod, hvad end Moderjord har tænkt sig at udsætte det for.

Brug et par minutter på at møde den skønne, toughe kvinde og hendes firma (og søn!) lige her

… og har du fået lyst til at se vores Columbia sortiment finder du det lige her