Motivationen er der. Tiden er der. Men løbetøjet er der ikke helt. Der findes et hav af løbeoutfits og endnu flere oceaner af løbetøj til de forskellige årstider, så hvad skal man vælge? Den rette påklædning til sæsonen forbedrer nemlig din løbetræning, men det løbetøj, der er optimalt til vinterløb er givetvis ikke det samme som sommeroutfittet. Hos SPORT 24 ønsker vi dig den bedste løbeoplevelse, og derfor får du her en vejledning til det rette løbetøj . Vi kommer ind på alle sæsonerne, så du altid er perfekt forberedt til din næste løbetur – uanset om det er december eller juni.

løbeudstyr

Efterårs løb: Suit up!

Efter sommerens sødme med solskin, varme temperaturer og optimale løbeforhold viser kalenderen igen efterår. Naturen bliver gylden, og nu er det din gyldne mulighed for at opdatere løbegarderoben med det rette efterårs løbetøj, der forbedrer træningen.

Efterårsoverdele til løb

  • Svedtransporten er stadig en af de vigtigste egenskaber i dit løbetøj. Det inderste lag skal yde en effektiv svedtransport. Vælg eksempelvis en tætsiddende løbe T-shirt af polyester – dette er en stabil tilføjelse til en hver løbegarderobe.
  • Varmen skal du igen til at arbejde dig til. Et varmegivende mellemlag er lækkert, men ikke altid nødvendigt. Der er stadig lidt sommer i luften. Prøv med en tynd løbetrøje med half zip.
  • Vejr og vind bliver mere ustadigt, så på med løbejakken, der kan holde det værste vand og helt sikkert vinden væk. Din løbejakke skal være tykkere end sommerudgaven men ikke så tyk som jakken til vinter.

Efterårsunderdele til løb

  • Skift mellem sommertights og tykkere, lange løbetights.
  • De lange løbebukser med et løstsiddende fit kan også bruges nu med eksempelvis et par korte kompressionstights under.

Efterårsfødder

  • Løbesko med en kraftigere sål kan være belejligt for jorden bliver blød nu.
  • En syntetisk membran i skoene varmer fødderne. For nogle er membranen dog overflødig. Her er det altid nødvendigt at prøve sig frem, indtil man finder noget, der passer en. Så prøv dig frem!
  • Brug en tynd polyesterstrømpe, der er svedtransporterende og åndbar. En tykkere løbestrømpe kan også være rar nu, hvis vejret ikke arter sig, som vi gerne vil.

Efterårs accessories

  • De tynde løbehandsker skal frem igen. De kolde dage melder sig, og hænderne er de første til at føle sig udsatte.
  • Et løbepandebånd eller en løbehue kan være komfortabel, når den kolde vind puster dig i ørerne. Beskyt ørerne, og hold varmen. Det er heldigvis ret simpelt.
  • Træk en halsedisse ned over hovedet, og skærm halsregionen mod blæst og kulde. En halsedisse er let, varmegivende og svedtransporterende.

løbeudstyr

Løbetøj til vinter: Få højst en kold næse

Hvis du endelig har besluttet dig for at komme godt i gang med at løbe, og du tripper for at komme ud ad døren, selvom det udendørs termometer samler iskrystaller, så skal du klædes varmt på. Gør dig selv den tjeneste at starte med det inderste lag, så er du garanteret, at det kun er næsen, der bliver kold.
Det optimale løbetøj til vinter løb består af minimum tre lag samt tilbehør, der varmer ører og hænder. Her får du de vigtigste dele af løbetøj til vinter.

Vinteroverdele til løb

  • Det inderste lag skal være isolerende og svedtransporterende. Vælg eksempelvis skiundertøj af polyester og/eller uld – så er du sikret en dejlig varm tur. Og det er det vigtigste, når man snakker om løbetøj til vinter.
  • Mellemlaget skal være varmegivende og åndbart. Vælg eksempelvis en løbetrøje med half zip og turtleneck.
  • I det yderste lag skal du sikre dig en vindtæt og vandafvisende funktion. Din løbejakke må dog ikke være 100% vandtæt, da du så ikke kan komme af med varmen. Selvom det lyder lidt mærkeligt, så opbygges der rigtig meget varme, når man løber, og den varme skal kunne slippe ud under alle lagene.

Vinterudstyr til dine ben

  • Du kan vælge at løbe videre i dine sommertights med et par skiunderbukser
  • Du kan også bruge et par vintertights, som gerne er tre gange så tykke med en opkradset foring.
  • Løstsiddende løbebukser kan også bruges med et par skiunderbukser under. Løbetøj til vinter er meget fleksibelt, så prøv dig frem!

 Vinterudstyr til fødderne

  • Løbesko med en kraftigere sål giver dig et bedre fodfæste på det glatte underlag.
  • Med en syntetisk membran får du mere varme til fødderne, men membranen tynger også dit løb.
  • ”Pigsko” til skoene er et valg, som garanterer, at du står sikkert på alle underlag.
  • Brug den tynde polyesterstrømpe, som du også brugte i efteråret eller en tykkere vinterudgave. Polyesterstrømpen burde være nok.

Vinterudstyr til dine hænder

  • Hænder er den del af kroppen, der er i mindst bevægelse under løb. De bliver hurtigt kolde, hvis du ikke bruger handsker. Brug et par tynde polyesterhandsker, der sagtens kan holde på den varme, du naturligt opbygger, og så er du klar til selv de længste løbeture.

Og til sidst: Husk reflekserne!

  • Hav en refleksvest klar til de dage, hvor du ikke når ud, inden det bliver mørkt. Heldigvis er dit løbetøj til vinter (normalt) forsynet med reflekser, men du skal aldrig gå ned på sikkerheden! Og man ønsker ikke, at løbeturen bliver forkortet, fordi en bil ikke lige så dig.

løbeudstyr

Forårs løb: Reducér de varme lag

Påskeliljer, vintergækker og knopskud. Naturen bliver grønnere, og dit løb bliver lettere (eller i hvert fald varmere). Det er på tide at skifte nogle af de varme lag ud med nogle lettere materialer.

Forårsoverdele til løb

  • Det inderste lag skal, ligesom om vinteren, være svedtransporterende. Vælg eksempelvis en tætsiddende løbe T-shirt af polyester – mere behøver det ikke være.
  • Mellemlaget skal være varmegivende og åndbart. Vælg eksempelvis en tyndere løbetrøje med half zip.
  • Yderste lag skal afvise det danske klima. Vejret er stadig ustadigt, og der er flere våde og blæsende dage end tørre og vindstille. Så det er vigtigt, at du har noget, der kan holde dig varm – men ikke så varm, at du overopheder.

Forårsunderdele til løb

  • Alt efter vejret må du skifte mellem vintertights og lange sommertights. Man ved aldrig i Danmark, så det er godt at have muligheden for at skifte imellem de to. Hvem ved. Måske er det -5 grader om tirsdagen og 18 grader om fredagen.
  • De lange løstsiddende løbebukser kan også komme i brug nu med eksempelvis et par korte kompressionstights

Forårsfødder

  • Løbesko med en kraftigere sål kan være nødvendig, da jorden stadig er våd og blød.
  • En syntetisk membran kan være nødvendig for at holde på varmen om dine fødder. Dog burde det ikke være nødvendigt, når foråret viser sig fra sin gode side – som det heldigvis gør ind i mellem.
  • Brug en tynd polyesterstrømpe, der er svedtransporterende, åndbar og varmegivende. Det burde være nok.

Forårs accessories

  • De tynde løbehandsker i polyester skal du ikke pakke helt væk endnu. De kolde dage melder sig stadig.
  • Et løbepandebånd kan være rart mod de kolde pust på din vej. Beskyt ørerne, og hold varmen.
  • En halsedisse er også praktisk på din løbetur, hvis vinden stadig bider. Forår er influenzatid, og halsen er et udsat område.

løbesko

Sommer løb: Slut med at opbygge varmen, nu skal den ledes væk

Sveden drypper fra panden, inden du overhovedet er kommet i gang med dit løb. Om sommeren gælder det om at klæde dig så let og luftigt som muligt med en god svedtransporterende funktion i løbetøjet. Ellers risikerer du at overophede, og så kan din planlagte 10-kilometer være ovre næsten før du kom i gang.

Sommeroverdele til løb

  • Nu kan du nøjes med et eller to lag. Brug en løbe top med høj svedtransport og åndbarhed inderst. En god T-shirt støtter dine muskler og giver en optimal kontrol over temperaturen i din krop.
  • Løb med en løbejakke eller vest på, på de dage der ikke er så sommerlige. Det lette lag kan skærme dig mod vinden og er god i køligere vejrforhold.

Sommerunderdele til løb

  • Træk i de korte sommertights, når solen står højt på himlen.
  • De løstsiddende løbeshorts er også et hit nu. Shortsene giver en optimal ventilation og bevægelsesfrihed.
  • De lange sommertights er dog stadigvæk ideelle til overskyede dage, hvor du har brug for lidt mere varme. Eller hvis du løber sent om aftenen.

Sommer accessories

  • Når du løber om sommeren, er dine vigtigste accessories din vandflaske. Hav altid væske ved hånden, når solen står højt på himlen. Du har brug for ekstra væske i varmen, og mange kan gå hen og glemme dette, når de løber hele året. Et væskebælte er en praktisk løsning til at opbevare drikkedunken på din tur. Brug også en løbekasket, så du ikke får unødig sol i hovedet.

Den rette påklædning har meget at sige for din løbetræning og succes. Især hvis vi taler om løbetøj til vinter. Hvis du følger vores vejledning her, er du godt på vej mod en bedre løbekomfort. Næste skridt er at komme godt og regelmæssigt ud ad døren. Men den del af kampen, kan vi desværre ikke hjælpe dig med. Medmindre, du har brug for gode råd til, hvordan du kommer godt i gang med at løbe! Så har vi en rigtig god artikel lige HER, der viser dig hvordan.

God fornøjelse med årets løbetræning. Vi hepper på dig hele vejen!

løbeudstyr