”Dressed for succes” – fodboldlandsholdet på banen med royalt tvist

landsholdstrøje

Når det danske fodboldlandshold den 16. juni løber ind til kampstart på Mordovia Arena i Sardansk er det iført spritnyt spillertøj fra Hummel designet i samarbejde med fodboldnørd og indehaver af en samling på mere end 600 fodboldtrøjer, Jesper Herholt

”Der er en grund til, at den bolsjestribede trøje fra VM i 1986 gik hen og blev ikonisk. Drengene spillede godt. Det samme vil gøre sig gældende med den nye spillertrøje; får landsholdet succes til VM 2018, går trøjen over i historien.” Sådan siger Jesper Herholt, som SPORT 24 satte stævne i Hummel headquarters til en snak om, hvor inspirationen til det nye spillertøj kommer fra.

For Danmark

Striber, Holger Danske og patchwork. Fodboldlandsholdets tøj har gennem tiden været inspireret af mangt og meget. Siden begyndelsen af 2017 har DBU arbejdet med begrebet ”For Danmark”, og det er netop her, at designeren Jesper Herholt, som er forfatter til flere bøger om fodboldtrøjer, tog sit udgangspunkt: ”Ønsket var et design, der ånder af national stolthed og peger direkte ind i ”For Danmark”. Vi rullede derfor vores indre historieleksikon igennem, og efter at have været omkring både Olsenbanden og den lille havfrue blev vi tunet ind på De Danske Garder. Garderne står vagt om vores kongerige og rejser ud i verden på internationale missioner – ligesom landsholdet, der også er en slags soldater, altid klar til kamp. Krydset på trøjen er en reference til gardernes skråremme, som findes både foran og bagpå deres uniformer.”

landsholdstrøje
Marketingchef Morten Lund fra Hummel og Jesper Herholt

Op på den store klinge

Kigger du godt efter, finder du flere steder den blå farve, som vi kender fra gardernes bukser – en farve, som langt fra er ny i landsholdsregí. Jesper fortæller: ”Den blå farve kom til i 1984 og har været med on-off i alle årene. Mange opdager den slet ikke, men som kontrastfarve løfter den blå farve det rød/hvide op på en lidt større klinge og tilfører et snit af noget royalt, synes jeg. Og så passer det supergodt til et VM.”

Så er der livgardens sølvknapper, som også har fundet vej til spillertrøjen: ”På kanten af DBU-badget er der en sølvfarvet kant inspireret af knapperne fra garderuniformen. Det er en fin og eksklusiv detalje med en stærk signalværdi. Igen en detalje, som ikke springer i øjnene, men som bidrager til det samlede udtryk med danskhed, styrke og national stolthed som omdrejningspunktet,” siger Jesper.

Flyv, selvom du ikke kan!

Hummels oprindelige logo humlebien er tilbage efter flere års fravær til fordel for det enkle ”HUMMEL”. Jesper forklarer: ”Humlebien er et dyr, som ikke er sat i verden for at flyve, men som gør det alligevel. Den symbolik vil vi gerne hylde og give videre til landsholdet; at man til tider kan præstere ting, man troede var umuligt. Uanset modstand flyver bien bare videre,” smiler Jesper.

Humlebien var også med på trøjen fra 1986 og bidrager derfor med en vis portion nostalgi i form af et kig tilbage i historien fra dengang verden var af lave, og den første stribede spillertrøje så dagens lys. Trøjen var udskældt af både presse og fans, men endte alligevel med at blive en af de mest populære nogensinde.

landsholdstrøjen

Spillerne på banen

Med i arbejdet omkring spillertøjet er Hummels marketingchef, Morten Lund. Morten har undervejs i processen været i kontakt med landsholdet, hvor en håndfuld profiler fra landsholdet har testet trøjerne og givet feedback for at komme i mål med det bedste resultat. Han siger: ”Spillerne ved, hvad der gør en god trøje rigtig god og er virkelig nørdede omkring det. Derfor er deres input supervigtige og kan i sidste ende være afgørende for præstationen på banen, idet en trøje både skal sidde perfekt, men også se godt ud.”

Og det lader til, at Morten Lund, Jesper Herholt og Hummels udviklingsafdeling har ramt plet: ”Da spillerne prøvede de færdige trøjer, var reaktionen fra én af dem, at den trøje tog han ikke af igen. De er glade. Det er virkelig fedt og gør, at vi bliver bekræftet i, at vi har valgt rigtigt både med hensyn til udseende og funktion,” siger Morten.

landsholdstrøjen

Glemsel eller glorværdighed?

Til spørgsmålet om, hvad de danske fodboldfans vil huske den nye trøje for, kommer svaret fra Jesper Herholt prompte: ”Det kommer helt og aldeles an på, hvordan det går ovre i Rusland. Tager vi 86´trøjen igen, var den på ingen måde i fokus forud for VM i Mexico, men vi fløj igennem slutrunden, havde en Elkjær i topform og tævede favoritholdet Uruguay ud af banen med 6-1. Selv mexicanerne begyndte at holde med Danmark! Det hele var fantastisk, og alle de elementer bor i den bolsjestribede trøje fra dengang og er med til at sætte stemningen for, hvordan en trøje bliver husket.” Jespers fodboldentusiasme skinner endnu engang igennem, stemmeføringen bliver høj, og øjnene slår gnister.

1986 trøjen ligger den dag i dag stadig i Top 5 over de mest legendariske fodboldtrøjer, så nu er der kun tilbage at krydse fingre for, at vores spillende gardere sørger for, at den nye trøje vil blive husket langt ud i fremtiden. For Danmark!

landsholdstrøjen

FAKTA om Jesper Herholt:

  • Jesper Herholt udgav i 2013 sin bog ”Blod, Sved og spillertrøjer”
  • Har i maj 2018 udgivet bogen ”Humlebien & Landsholdstrøjen” i forbindelse med lanceringen af det nye spillertøj
  • Jesper bruger flere timer om dagen på at jagte spillertrøjer, og det seneste catch i samlingen er Diego Maradonas trøje fra hans tid i FC Barcelona

FAKTA om landsholdstrøjen:

  • Den lækre landsholdstrøje kan fås til både børn og voksne.
  • Produceret af de bedste materialer, hvor du får optimal komfort og kvalitet.
  • Fås helt ned til 500 kroner – ikke en dårlig pris for at støtte de danske drenge!
1 Comment
  1. Anne

    4. juni 2018 16:13

    Er tosset med Schmeichels gamle ’92-jersey.
    Thumbs up!

Læg en kommentar