løb

Det er en myte, at det er svært at komme i gang med at løbe. Du kan sagtens komme godt i gang med at løbe og efterfølgende holde fast i de gode løbevaner. Du behøver blot at følge seks enkle råd, som sikrer, at din oplevelse med løb bliver positiv og uden irriterende skader. Læs her, hvordan du nemt styrer uden om faldgruberne, så du kommer godt i gang med løbetræningen.

Undgå de mest almindelige opstartsfejl

Du kender måske følelsen af at have besluttet dig for at løbetræne, men du er i tvivl om, hvordan du skal gribe træningen an og komme godt i gang med at løbe. Det er sandsynligvis ikke første gang, du vil starte op, og du kan – på grund af dine tidligere erfaringer – være usikker på, hvordan du skal komme godt i gang, uden at du efter kort tid må opgive løbetræningen igen. Disse tanker er helt forståelige og rammer de fleste mennesker, der gentagne gange har forsøgt at kickstarte løb som motionsform.

Det er ofte de samme fejltrin, som brat slutter den spirende løbeglæde og får løbetræning til pludselig at hænge dig langt ud af halsen. Undgå de gamle mønstre med en god løbeplan og ved at følge nedenstående råd. Ved at starte skånsomt – og smart – op, får du en meget bedre start på din nye og aktive livsstil.

løb

1. Vælg løbesko, der passer til din løbestil

Først og fremmest er et par gode løbesko afgørende for, at du kommer godt i gang med at løbe. Skoene er nemlig dit vigtigste udstyr og en væsentlig faktor i bestræbelserne på et langt og godt løbeliv uden skader. De bedste løbesko til dig er ikke nødvendigvis de dyreste, og det er bestemt heller ikke sikkert, at modellen som naboen anbefaler, er det rigtige valg for netop dig.

I stedet for bare at gamble med løbeskoene, så anbefaler SPORT 24, at du finder ud af, hvilken form for løbestil du har, så du bedre kan tage valget omkring en løbesko. Du er altid velkommen til at komme ned i din lokale SPORT 24 butik og få kyndige råd og vejledning af vores venlige personale – så er du godt klædt på til at købe det rigtige par sko. Med et par ordentlige løbesko på fødderne vil du føle dig topmotiveret og helt klar til at komme godt i gang med din løbetræning.

2. Start løbetræningen langsomt op

Selvom dine nye løbesko indbyder til masser af fart og mange kilometer, er det ekstremt vigtigt, at du starter langsomt op med træningen. Når du skal godt i gang, er det en rigtig god idé at lægge en plan for dit løb. Det kan du gøre med et løbeprogram for begyndere, som typisk vil anbefale dig at træne to gange om ugen. De første uger anbefaler vi en løbeplan, der byder på en kombination af løb og gang, så du skiftevis løber og går lige meget.

løb

Efterhånden vil du være i stand til at løbe længere tid, end du går – for til sidst at kunne løbe hele distancen. Start med en kort distance på eventuelt to kilometer og følg herefter en løbeplan, der langsomt øger distancen. Husk på historien om haren og skildpadden.

3. Hold dig til din løbeplan

Som ny løber vil du relativt hurtigt mærke, at konditionen forbedres. Du har med andre ord mere luft og bliver knap så forpustet. Din kondition forbedres allerede efter bare en-to måneders rolig træning efter en god løbeplan, da hjerte og lunger hurtigt påvirkes positivt. Dine muskler og knogler påvirkes imidlertid langsommere og endnu længere tid tager det for brusk og senevæv, som først forbedres efter et halvt til et helt års træning. Dit senevæv er særligt udsat i forbindelse med løbetræning, og det er derfor helt essentielt, at du ikke trapper træningen for hurtigt op, hvis du vil undgå skader.

Så selv om du føler, at du har overskud og masser af luft, skal du modstå fristelsen til at give los og i stedet holde dig til din løbeplan. Vi anbefaler, at du maximalt øger din træning med 10% om ugen, og det er klart bedre, at du øger længden frem for hastigheden. Så er du skånsom mod dig selv og investerer i din fremtidige livsstil.

løb

4. Lyt til din krop

Generelt er det en rigtig god idé at lytte til sin krop. Det gælder også, når du går i gang med løbetræning og gerne vil undgå skader. Ømhed i dine muskler efter træning er dog helt naturligt og bør ikke give grund til bekymring. Bare du er opmærksom på, at ømheden ikke bider sig fast, eller at dine hofter, knæ og ankler begynder at smerte, når du løber. Er dette tilfældet, bør du give kroppen ro og herefter hoppe et par uger tilbage i din løbeplan og starte op igen. Har du fortsat smerter, bør du kontakte en fysioterapeut.  Det vigtigste råd nogen kan give dig er, at du altid skal lytte til din krop før alt andet.

5. God løbetræning med vedholdenhed

For at sikre et godt flow i din træning, er det vigtigt, at du er vedholdende og tro mod din løbeplan. Går der pludselig to-tre uger mellem dine løbeture, svarer det stort set til, at du begynder fra nul hver gang. Det er ikke blot irriterende og meget demotiverende – det øger også risikoen for overbelastningsskader, Og heldigvis så kan du med tiden agtens tage den slags pauser. Dog  er det vigtigt i starten at være vedholdende og opbygge en god grundform. Den kan du nemlig trække på senere, hvis du senere hen bliver nød til at tage en pause fra løbet.

løb

6. Hold motivationen i top

For at holde motivationen oppe er det en god idé at arbejde med konkrete og realistiske delmål, som du kan følge fra uge til uge. Hæng eksempelvis din løbeplan op et synligt sted derhjemme, og kryds hver gennemført løbetræning af, så du tydeligt kan følge din indsats. Du kan også finde en træningsmakker og lave faste aftaler om, hvornår løbetræningen skal foregå. På den måde forpligter du dig over for et andet menneske, så aftalen med dig selv om at løbe nemmere overholdes og din løbeplan følges. Og så kan den noget monotone løbetur blive en fantastisk mulighed for at catche op med gamle venner, fået vendt verdenssituationen med et familiemedlem eller bare få lidt hyggetid med en, du har kær.

Husk de seks råd, og nyd løbetræningen

Løb er en vidunderlig træningsform, som kan påvirke dig positivt på en lang række områder. Det er også grunden til, at rigtig mange begynder at løbe i disse dage. Men det er vigtigt at gøre det ordentligt fra starten af, så du undgår skader og ubehag, når du løber. Så husk rådene om at komme godt i gang med at løbe, og få et langt og tilfredsstillende løbeliv med masser af god energi.

Rigtig god fornøjelse!