Hvad er energi egentlig?

I en travl hverdag kan det være svært at tage sig sammen til at tage i fitness eller løbe en tur. Studiet eller jobbet skal passes, børnene skal underholdes, relationerne skal plejes, tøjet skal vaskes, og aftensmaden laver sjældent sig selv. Så hvorfra er det lige, vi henter energien til at motionere?

Ifølge sportsfysiolog og løbeekspert Henrik Hall Deleuran er energi en vanskelig størrelse at definere:

”Hvis man betragter det fysiologisk, er energi en livsvigtig enhed, som vi får fra kosten. Energi angives i kcal eller i kJ, og hvor meget energi vi får, afhænger således af hvor meget mad, vi spiser. Men der er også den mere oplevede form for energi. Den er sværere at måle, fordi den hænger sammen med ens generelle velbefindende og hormonelle udsving.”

Kan man få energi af at bruge energi?

Hvis man føler sig dvask, kan det være fristende at øge sit indtag af kalorieholdig mad, men det er ikke den eneste løsning på manglende energi. Faktisk kan man energi af at bruge energi, paradoksalt som det lyder:

”Det man ved er, at fysisk aktivitet øger produktionen af serotonin i hjernen, som er forbundet med en øget følelse af velvære og lykke. Dette kan yderligere betyde en øget fornemmelse af friskhed og dermed et højere energiniveau.”

Det besluttede vi os for at teste hos SPORT 24. Kan det virkelig passe, at man kommer til at føle mere overskud, hvis man løber en tur, end hvis man flader ud på sofaen eller spiser en ekstra portion lasagne?

Ultra BOOST Energy Challenge

Vi bad to seje testpersoner, Sandra og Murphy, om at gennemføre en 30 dage lang Ultra BOOST Energy Challenge. Ved udfordringens begyndelse fik de begge udleveret et individuelt løbeprogram, som Henrik havde skræddersyet til dem. I løbet af fire uger skulle de hver især prøve kræfter med løb i forskellige distancer og tempi.

Hverken Sandra eller Murphy var vant til at løbe og begge følte sig ofte drænet for energi. Derfor var det ikke uden tøven, at de kastede sig ud i vores Ultra BOOST Energy Challenge. Sandra fortæller, at hun var særligt udfordret i begyndelsen af forløbet:

”For at få tid til at løbe skulle jeg stå tidligere op end normalt, og jeg er sindssygt dårlig til at komme op om morgenen. Det var skrækkeligt den første uge – jeg følte slet ikke, at min krop virkede. Men derefter begyndte det at vende. Den sidste halvanden uge er jeg faktisk vågnet af mig selv før tid – også på de dage, hvor jeg ikke skulle ud at løbe. Så der er virkelig sket noget!”

Skoene spiller en afgørende rolle for løbetræningen

Foruden det skræddersyede løbeprogram fik begge testpersoner udleveret et par spritnye adidas Ultra BOOST 19 løbesko. Ifølge Henrik er det nemlig nødvendigt have et par gode løbesko, hvis man vil undgå skader fra sin løbetræning:

”Vi er alle opbygget forskelligt rent anatomisk. Nogle mennesker overpronerer, andre supinerer og helt andre er neutrale. Det skal man tage højde for, når man vælger løbesko, foruden ens vægt og hvor meget man forventer at bruge dem.”

At overpronere betyder, at hælene falder indad, når foden rammer jorden. At supinere betyder det modsatte, altså at vægten ved hvert skridt lægges på ydersiden af foden.

For Murphy har det nye par løbesko spillet en afgørende rolle for hans løbetræning, fordi han for første gang nogensinde fordeler sin kropsvægt rigtigt på foden:

”Hele mit liv har jeg løbet på tæerne, men med de nye løbesko har jeg faktisk ændre løbestil, så jeg nu sætter af på en større del af min fod. Jeg har altid brugt lidt tunge løbesko, men adidas Ultra BOOST er super lette og behagelige at have på. De føles næsten som at gå på skyer.”

En opgradering af de klassiske Ultra BOOST løbesko

Også Sandra kan mærke en positiv forskel med sine nye løbesko:

”Det har været fedt at løbe i de nye Ultra BOOST løbesko fra adidas. Jeg havde faktisk allerede et par, men efter fire års brug var de godt slidt, så det var en helt anden oplevelse at løbe i det nye par. Det er også tydeligt at mærke, at det er en opgraderet version, blandt andet fordi de giver mere støtte end mine gamle Ultra BOOST løbesko.”

Det skyldes, at Ultra BOOST 19 løbeskoene er fremstillet med 20 % mere Boost skum end sin populære forgænger. Boost skum giver skoene en vigtig bounce-effekt og optimal returenergi til afsættet.

Testpersonernes erfaringer

Udstyret med de toptunede løbesko har både Sandra og Murphy haft optimale forudsætninger for at gennemføre de 30 dages Ultra BOOST Energy Challenge. Men hvordan gik det i grunden for dem? Har de fået mere energi af at bruge energi?

Sandra fortæller:

”Ved forløbets begyndelse var jeg ret skeptisk, for hvor meget kan man lige nå at forbedre på 30 dage? Men jeg har helt sikkert fået mere energi. Det er ikke sådan, at jeg hver dag er den vildeste energibombe, men jeg oplever, at jeg har et mere stabilt energiniveau igennem dagen og et større overskud om aftenen. Tidligere følte jeg mig ofte helt drænet sidst på dagen. Jeg er også kommet i langt bedre form. Jeg har lige løbet mit hurtigste 5-kilometersløb nogensinde, hvilket var en stor succesoplevelse.”

Murphy deler Sandras begejstring og forklarer, at han også har bemærket en positiv effekt på sin selvtillid i forbindelse med udfordringen:

”Jeg kan mærke, at jeg har større overskud og glæde i hverdagen, efter at jeg er begyndt at løbetræne. Både mit kondital og min selvtillid er blevet bedre. Det har givet mig et selvtillidsboost at vide, at jeg kunne gennemføre programmet og at jeg hele tiden har ydet mit bedste.”

Faktisk har han fået så meget blod på tanden, at han har planer om at gennemføre et halvmaraton – måske iført sine nye Adidas Ultra BOOST sko.

Vi håber Sandra og Murphys resultater også inspirerer dig og vil du se mere om UltraBOOST 19 skoene, så finder du dem lige her!